2013-02-03

Semlor Lchf...

Har varit sugen på semlor en längre tid och i fredags var det äntligen dags att slå till. En kompis tipsade om detta recept, och det var supergott! Kanske nåt till söndagsfikat?


Lchf semlor 4st

50g osaltat smör
4st ägg
3msk sötrix flor + 1/2krm stevia
1dl vispgrädde
1/2dl kokosnötsmjöl
4msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1tsk stött kardemumma

Sätt ugnen på 175grader. Smält smöret. Vispa ägg och sötning pösigt. Tillsätt smör och grädde.
Blanda kokosnötsmjöl, fiberhusk, bakpulver och kardemumma i en skål, och rör sedan ner det i smeten. Låt stå och svälla en stund.
Rulla 4 runda bullar, lägg på en plåt med bakplåtspapper och grädda i ca 25minuter.
Låt svalna helt.

Receptet på bullarna kommer från boken Baka med LCHF

Mandelmassa gör jag lite på känn.
Mandelmjöl ca 1-1,5dl.
ca 1-2tsk sukrin flor
vispgrädde

Blanda i en skål till en bra konsistens och smaka av.

Fyll sedan med mandelmassa och toppa med vispad grädde. 
Jag brukar smaksätta min grädde med lite vaniljpulver och sukrin flor.

-------------------------------------------------------------------------------------

Nu ska jag snart ta en solig promenad sedan i em blir det ett träningspass. 
Ha en riktigt skön söndag fina bloggvänner!

6 kommentarer:

Unknown sa...

Mmm...så gott! Jag planerar baka semlor nästa helg! Då ska jag inspireras av ditt recept! :)
ha fin söndag!
Kram
//Lana

Enelid vitt och lantligt! sa...

Så gott!
Ha en trevlig kväll.
Kram Carita

Hannis sa...

Du är ju hur duktig som helst med att baka och laga mat!
Semlor tackar jag aldrig nej till=))

Kram Hannis

Home2tiny sa...

Jag som aldrig har gillat semlor, kanske skulle testa det här receptet, låter mums. Ha en bra start på veckan. Kramisar Tina

♥ Villa Tretton ♥ sa...

Mmm va gott!

Jag bakade saffranssemlor för ett tag sen, måste nog baka lite fler nu känner jag..:))

Kram på dig

Unknown sa...

That bun looks delicious! Great recipe!