2011-03-20

Choklad...

Efter en trevlig kväll igår kan man inte annat än att känna sig lite seg idag. Maten blev lyckad och uppskattad. Gjorde en himla god Mjölkchokladtårta till efterrätt som jag hittat recept på inne hos Malin


Tänkte att även jag skulle dela med mig av receptet :)

Mjölkchokladtårta

Botten:
400 gram mandelmassa
1 st ägg
3 äggvitor
4 msk kakao
rivet skal av en apelsin (valfritt)

Fyllning:
5 dl vispgrädde
300 gram mjölkchoklad
3 äggulor

Garnering:
hallon
hyvlad valfri choklad

Hallonsås:
600g hallon
2 msk florsocker

Sätt ugnen på 175°. Riv mandelmassan. Vispa äggvitor med elvisp lätt. Rör i ägget och de lättvispade äggvitorna, kakao och apelsinskal. Häll smeten i en smord form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen ca 20 min. Låt kakan kallna.
Vispa grädden. Dela chokladen i bitar och smält över vattenbad. Ta chokladen från värmen. Rör ner en äggula i taget i chokladen. Blanda i hälften av grädden i chokladsmeten. Vänd ner resten av grädden. Häll smeten över kakan i formen. Täck över och frys minst 4 tim. Hit kan man förbereda.
 Låt tårtan stå framme ca 30 min före servering. Garnera tårtan med hallon och choklad.
Värm hallonen till såsen, blanda i florsocker och servera såsen till tårtan.
Det här receptet är absolut värt att prova det kan jag lova er ;)
Ha en mysig söndag!

15 kommentarer:

EnSpruckenRosaTekopp sa...

Det låter inte helt fel den chokladtårtan! Får bli att prova framöver :) Ha en skön söndag! Kram Tilda

Vita huset 28 sa...

Härligt med chokladtårta, den såg underbar ut:)
Ha en skön söndag
kram Camilla

A House With A View sa...

Mums mums, den ser helsmaskig och jättefin ut!!

Kraaaaaaaam aka

Villa Vinkelhaken sa...

Den ser jättemumsig ut! =)

Du missar väl inte sista avsnittet av solsidan! =)

Kram Jenny

Fröken Agnes sa...

Hej!

Ser supergott ut!

Hoppas du har en fin söndag!

Kram Jenny

Alice & Elvira sa...

Men åh så gott! Choklad-monster som jag är så måste jag givetvis prova denna! :) Tack för att du delade med dig av receptet!

Ha en härlig söndagkväll!
Kram Catarina

Zinkhjärtat ♥ sa...

Hej Vännen!
Jag säger precis som Catarina ovan; chockladmonster som jag är ska jag helt klart prova detta:)
Tack för receptet!
Stor Kram Annelie ♥

Anonym sa...

ser jättemumsigt ut :)) Jag undrar var du har köpt det jättesöta fatet som kakan ligger på?

Kram Åsa i Jönköping

♥ Vårt lilla bo ♥ sa...

Åååå, det där var verkligen en tårta i min smak!!
Tack!
Den får testas nästa helg då maken fyller år!!

Kram Annica

Cilla sa...

M m m m m vad den såg god ut...
Mys kväll till dig..
Kramen C

Sara sa...

Mums låter och ser underbart god ut :-)
Kram

♥ Villa Tretton ♥ sa...

Ååå den ser underbart god ut..den bara måste jag göra nån dg:))))

Önskar dig en fin kväll
Kram Susanne

MINA FINA RUM sa...

Vad kul att ni gillade den!!
Men jag hade inte trott något annat ... ;)
kram Malin

Vitt och vanilj sa...

Hej du!
Låter som en jättegod tårta den skulle man kanske prova, vi har födelsedagar på väg här snart. Jätteskönt att solen nu är tillbaka, snön smälter och det ska visst fortsätta så i veckan också.
Ha det så bra kram Petra

Mia Maräng sa...

Va gott det ser ut.... mmm detta får man prova nån gång. Kul att allt blev lyckat.Må så gott.
Kram Mia